Besökare: 31 180 160
Facebook
Kategorier

Artnr eller Benämning


Villkor

01. Köp
02. Pris
03. Leveranser - Leveranstid
04. Betalning
05. Garanti
06. Ångerrätt och Öppet köp i 14 dagar
07. Reklamation
08. Företag & offentlig förvaltning
09. Miljöansvar
10. Sekretess och säkerhet
11. Köpevillkor för kunder i Norge (Norska kunder handlar momsfritt)

Vid beställning träffas avtal om köp först när SATellitproffsen bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av SATellitproffsen databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

Vid beställning kan endast avtal ingås på svenska. Avtalen arkiveras hos SATellitproffsen och är tillgängliga via SATellitproffsen kundservice.
I priserna ingår moms med 25 %. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som SATellitproffsen inte råder över, t ex väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.
Normal leveranstid är 1-4 arbetsdagar (vardagar) efter det att vi har mottagit din beställning. I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara något längre. Information om leveranstid finns angivet under knappen Lagerstatus på vår hemsida. Meddelande om ev. avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen. Du har då givetvis rätt att avstå alternativt ändra din beställning.

Brev

Beställning som har en mindre vikt och volym kan beställas med leveranssätt Brev. Detta kan endast användas när betalning sker med kort, direktbanksbetalning eller Postförskött. Beställningen kommer då att levereras direkt i din brevlåda.

Postpaket

Beställningar som väger mindre än 35 kg kan beställas med leveranssätt Postpaket. Det innebär att godset har ankommit till Postens Serviceställe. Det är t.ex. en närliggande ICA-affär eller bensinstation på din hemort. När godset ankommit till Servicestället skickas en avi hem till dig. Därefter kan du hämta ut beställningen på det angivna Servicestället.

Företagspaket/Postpaket

Om du fått en fraktskadad vara ska du ta den till Posten(Företagscenter) och reklamera den som fraktskada.
Den ska vara nedpackad i originalkartong komplett med allt emballage, så som den kom, så att Posten kan göra en korrekt besiktning.
Är det flera skadade kollin ska varje kolli reklameras. Det är viktigt att du gör detta snarast.

Sen ber du Posten faxa en konfirmation på detta till oss på 040-300083.
När vi får faxet, så skickar vi en ny vara till dig.

Om du tycker att skadan är tillräckligt liten och du känner att du kan leva med den och du inte orkar skicka tillbaka, så ordnar vi så att du får extra rabatt vid nästa köp istället.

Företagspaket/Företagsadress

När du som företag beställer med leveranssätt Företagspaket sker leveransen endast till företagets leveransadress, vardagar mellan 08.00-16.00. Posten levererar utan att kontakta dig först. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och du kan sedan hämta beställningen på Postcenter eller Postens Åkeri.

OBS! Som privatperson kan du ej välja leveranssätt Företagspaket. Det gäller endast företag till företagsadress, ej boxadress.

Leveransförsening

Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Transportrisken

Vi står för transportrisken dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

Ersättningsvara

Skulle någon av artiklarna du beställt vara slut i lager händer det att vi istället sänder en likvärdig ersättningsvara. Du har full returrätt och får pengarna tillbaka för vara och frakt om du inte skulle vara nöjd. Vid retur kontakta vårt Kundcervice på tel. 040-300083 för utskick av en returfraktsedel.

Delad order

Skulle någon av artiklarna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den överenskomna ursprungliga frakten.

Ej utlösta order

Löser du inte ut ditt paket är vi tvungna att debitera dig på fraktkosnadre och Expeditionsavgift.

SATellitproffsen redovisar priser inklusive moms. Avgift för frakt och ev postförskott tillkommer enligt ovan.
Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer.

Återbetalningar

Eventuella återbetalningar görs i första hand till ditt bankkonto, personkonto eller bankgirokonto i andra hand via avi.
Återbetalningen sker inom 14 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.


Du kan välja mellan följande betalningsalternativ

Postförskott/Kontant vid leverans

Du betalar på postkontoret eller vid dörren när hemleverans sker. Vid betalning med Postväxel skall denna ställas ut med Posten som mottagare (alltid Postväxel vid belopp över 10.000 kr). Postförskottsavgift på 120:- tillkommer.

Bank/Kreditkort

Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid. För att skydda oss och våra kunder mot kortbedrägerier kontrolleras alla kortbetalningar via 3DSecure. Pengarna reserveras på ditt konto när du lägger ordern. Alla transaktioner skickas via SSL ( Secure Sockets Layer) och är krypterade, dvs mycket säkra.

Fakturering

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Satellitproffsen AB överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Om betalning inte är fullgjord senast på fakturans förfallodag debiteras förseningsersättning (näringsidkare) samt kostnader för betalningspåminnelse och inkasso enligt lag. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.

Delbetalning

Svea Ekonomi AB erbjuder er att, efter godkänd kreditprövning som sker efter ni fyllt i personuppgifterna i kassan, teckna ett kontokreditavtal på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Ett kontoavtal innebär att ni får en kredit som ni kan använda till inköp hos till Svea anknutna leverantörer. För varje tillfälle ni betalar till Svea så kan ni disponera motsvarande kreditutrymme som ni amorterar för andra inköp under den tid som kontokreditavtalet gäller. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer ni genom att kryssa i det alternativ som passar er bäst. Ni åtar er att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att ni varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val ni gjort. Självklart kan ni betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra. Om ni vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden - den lägsta månadsbetalningen att höjas. Desto kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill ni ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan ni kontakta Svea på telefon 08 – 51493113 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea, om ni utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera er separat för de olika köpen. Självklart slipper ni i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad. Om ni inte särskilt meddelar Svea kommer Svea att för er räkning att betala era inköp hos Satellitproffsen AB. Har Du några frågor så kan du ringa 08 – 51493113 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10,000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 195 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 10,68 %.

Allmänna villkor hittar du här.

Säkerhet vid betalningar hos SATellitproffsen

Vi är angelägna om att de betalningsalternativ vi erbjuder är säkra. Har du frågor kring säkerheten eller vill veta mer om de betalningssätt vi erbjuder, kontakta vår Kundservice på telefon: 040-300083 eller kontakta din bank.
SATellitproffsen säljer alla produkter med ett års garanti. Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder rikstäckande service för att ge Dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Gäller det t ex handhavande fel eller felinställd vara måste vi via våra serviceverkstäder debitera dig kostnaden. Detta gäller även i de fall vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv.

Ingen Garanti på följande produkter: Paraboler, Antenner, programbar moduler, CardLink, Tuner o elektronik komponenter och kretser samt IPTV tjänster som GLWIZ och ITC.

Din faktura/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Detta ska sitta på utsidan av förpackningen i en plastficka, alternativt ligga i förpackningen. Förvara dokumentet väl då dokumentet krävs vid utnyttjande av garantin.

All retur ska skickas med Posten AB till nedanstående adress. Används annan transportör än Posten AB ligger det på kundens ansvar att paketet finns för avhämtning i vår postbox. Aviseringar för avhämtning hos t ex Schenkers ombud kommer inte att lösas ut. Undantag gäller retur som skickas som vanligt brev, detta skickas till vår postadress.

Varan ska skickas som brev om den är under 2kg, mer än 2kg skickas den som postpaket och för snabbare hantering skickas den som företagspaket.
RETURADRESS
SATellitproffsen AB
Box 4132
203 12 Malmö

Så här gör du vid returer

1. Fyll i vårt returformulär.
2. Efter att formuläret skickats får du ett RMA-nummer.
3. Emballera produkten och lägg med ditt RMA-nummer i paketet.

Företagets rätt när apparaten inte avhämtats i tid

Om apparat inte avhämtats i tid, har företaget - enligt lagen om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats - rätt att sälja eller bortskaffa apparaten tre månader efter anmaning till konsumenten att hämta den. Eventuellt överskott av försäljningen redovisas till konsumenten. Om apparaten inte avhämtats inom 14 dagar efter överenskommen tid, är konsumenten skyldig att betala skälig förvaringskostnad
All retur ska skickas med Posten AB till SATellitproffsen AB, Box 4132, 203 12 Malmö. Används annan transportör än Posten AB ligger det på kundens ansvar att paketet finns för avhämtning i vår postbox. Aviseringar för avhämtning hos t ex Schenkers ombud kommer inte att lösas ut. Undantag gäller retur som skickas som vanligt brev, detta skickas till vår postadress.
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. SATellitproffsen tillämpar Distansavtalslagen dessutom erbjuder vi dig Ångerrätt / Öppet köp i 14 dagar från den dagen då Du tagit emot varan. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av Ångerrätt och Öppet köp i 14 dagar, se nedan under rubriken "Så här gör du en retur".

Enligt Distansavtalslagens 10 § gäller inte Ångerrätt, om avtalet avser:

  • En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen. Exempel på produkter som tillhör denna punkt är abonnemang.
  • En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Exempel på produkter som faller inom denna punkt är bläckpatroner, kylfläktar, projektorer etc.
  • En förseglad ljud-eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits.
  • Ingen Öppet köp på följande produkter: Paraboler, Antenner, Motorer, Brännare, CardLink, Mätinstrument, programmerbara moduler, Tuner, Linux-mottagare, programvarumottagare och elektronik komponenter och kretser o beställningsvara produkter.
  • Ångerrätt och Öppet köp 14 dagar gäller ej företag.

Vid åberopande av Ångerrätt & Öppet köp vill vi att följande beaktas:

  • Meddela till SATellitproffsen kundservice och returnera beställningen inom 14 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den.
  • Varan ska vara i oförändrat skick, dvs oanvänd, ej förstörd eller skadad.
  • Returnera varan produktkartongen med det avsedda inneremballaget.
  • Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör såsom fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. ska gå med i returen.
  • Vi har inget öppet köp på motorer och Paraboler, Antenner, programbar moduler, CardLink, Linky, Tuner o elektronik komponenter och kretser samt IPTV tjänster som GLWIZ, ITC och Tv Programkort
  • Varan ska skickas som brev om den är under 2kg, mer än 2kg skickas den som postpaket och för snabbare hantering skickas den som företagspaket.
SATellitproffsen förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna. Saknas bruksanvisning eller fjärrkontroll debiteras 500:-. SATellitproffsen kommer ej lösa ut paket mot postförskott.

Så här gör du en retur

  • 1. Fyll i vårt returformulär.
    2. Efter att formuläret skickats får du ett RMA-nummer.
    3. Emballera produkten och lägg med ditt RMA-nummer i paketet.
  • Om din retur väger mindre än 20 kg postar du via Postens serviceställe.
  • Vid returer över 20 kg kontaktar du vår Kundservice för att få utsänt en returfraktsedel. Detta för att Postens serviceställe inte kan hantera paket som väger över 20 kg. Betalningen för returfrakten justerar vi i samband med utbetalningen av dina pengar.
  • Tänk på att du har ansvaret för transporten tillbaka till oss. Paketera varan väl. Använd alltid produktkartongen med det avsedda inneremballaget. Tänk därför på att spara denna kartong, åtminstone under de 14 dagar som Ångerrätt & Öppet köp gäller.
  • Skicka alltid returen som innehåller värdegods som rekommenderad post. Spara kvittot!

Vid köp i butik

Vid köp av produkter där vi för kunds räkning monterar, byter, förändrar hårdvara eller installerar mjukvara annan än den produkten levereras med eller på annat vis förändrar produkten från dess ursprungsutförande erbjuds ej öppet köp.
SATellitproffsen besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.

OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan.
Synligt fel: Anmäls direkt till chauffören vid mottagandet av varan.
Dolt fel: Anmäls till SATellitproffsen Kundservice inom 3 dagar från mottagandet av varan.

En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut om du så önskar eller betalar tillbaka pengarna samt fraktkostnaden. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden.
SATellitproffsen ger företag (endast akitebolag) och offentlig förvaltning möjlighet att handla mot faktura. För att detta skall vara möjligt behöver vi kompletta uppgifter om bolaget. Blankett för kreditansökan finns under "Företag och Offentlig förvaltning" på vår hemsida; www.satpro.se Observera att ni behöver komplettera ansökan genom att faxa en kopia på registreringsbeviset samt en undertecknad beställning/rekvisition från behörig inköpare/firmatecknare till SATellitproffsen; Ekonomiavdelningen; fax nr 040-305083. Öppet köp gäller inte företag och offentlig förvaltning.
SATellitproffsen tar eget producentansvar enligt miljöförordning 2000:208. Detta innebär att SATellitproffsen åtar sig att kostnadsfritt ta hand om din gamla elektronikapparat, du står för frakten/leveransen till oss, vid köp av en ny med samma funktion. Köper du t.ex en ny TV av oss kan du lämna in din gamla TV. SATellitproffsen ansvarar sedan för att din uttjänta elektronikprodukt återvinns på ett korrekt sätt.

Detta skall aviseras/utföras vid köpet och går till på följande sätt;

- Om du handlar via Internet
Skicka ett mail till order@satpro.se där du meddelar ditt ordernummer på din nybeställning samt att du tänker skicka en "Elskrot-vara" till oss. Observera att detta måste aviseras vid beställning och går ej att avisera i efterhand.
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, address och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagandet gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

SATellitproffsen kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via akutellt nyhetsbrev eller via kontakt med vår Kundservice.
Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår Kundservice.

11. Köpvilkor för kunder i Norge (Norska kunder handlar momsfritt)

Alla Norska kunder betalar i förskott. Skicka in Din order så får Du alla detaljer om hur betalning går till. Leveranstid ca 7-20 dagar.Hvis du bor naere svenske grensa, anbefaler vi att du bestiller varene "poste restante" til et svenskt postkontor og henter dem der. Da får du pakken raskere, og du slipper vissa avgifter. Du betalar på det Svenska postkontoret naer Du henter pakken. Svenska fraktavgifter gäller. Här är adresserne til någre vanlige svenske postkontor näre norske grensa, men vi kan skicka till andra utan problem.